به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بازرسان معاونت درمان دانشگاه در ادامه رصد شبانهروزی مراکز درمانی سطح استان، امروز موفق به کشف و پلمب دو واحد متخلف شدند که هر یک به شیوهای خطرناک، سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته بودند.
نخستین مرکز پلمبشده، یک مطب دندانپزشکی کاملاً فاقد مجوز بود که در پوشش ارائه خدمات تخصصی نظیر ترمیم، عصبکشی، جرمگیری و کامپوزیت، توسط افرادی کاملاً بیصلاحیت اداره میشد. کارشناسان نظارت بر درمان ضمن بازرسی از این محل، عدم حضور دندانپزشک دارای پروانه رسمی را محرز کرده و با استناد به ماده ۳ قانون مربوط به امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی، نسبت به پلمب و تعطیلی آن اقدام نمودند. شایان ذکر است ارائه این نوع خدمات صرفاً در حوزه اختیارات دندانپزشکان مجاز بوده و دخالت افراد غیرورزیده میتواند عواقبی جبرانناپذیر نظیر عفونتهای شدید، آسیب به عصب فک و حتی از بین رفتن دائمی دندانها را به همراه داشته باشد.
دومین مرکز، یک موسسه خدمات پوست و زیبایی بود که از مدتی پیش تحت رصد ویژه بازرسان قرار داشت. این مرکز غیرمجاز که بدون حضور پزشک متخصص و صرفاً توسط نیروهای فاقد صلاحیت اداره میشد، با هوشمندی منفی و ترفندهای پیچیده، فرار از نظارت را در دستور کار خود قرار داده بود. نصب دوربینهای مداربسته، پذیرش انتخابی مراجعین و انجام خدمات در پشت درهای بسته، از جمله روشهایی بود که این مرکز برای فریب بازرسان به کار میگرفت. حتی این موسسه به منظور در امان ماندن از بازدیدهای نظارتی، نسبت به تغییر محل کار خود نیز اقدام کرده بود؛ اما در نهایت، هوشیاری و مهارت بالای بازرسان درمان، حلقه محاصره را بر این متخلفان تنگ کرده و با اجرای حکم پلمب، پرونده آنها نیز جهت سیر مراحل قانونی و صدور رأی، به مراجع قضایی ارسال شد.
دکتر اسعد فتحیپور، معاون درمان دانشگاه، در این خصوص با تأکید بر عزم جدی این معاونت، اظهار داشت: هیچ حریم و منطقه امنی در سطح استان برای متخلفین و سوداگران عرصه سلامت وجود نخواهد داشت. بازرسان زحمتکش حوزه درمان با تمام توان، هوشیارانه و شبانهروزی پای کار هستند و اجازه نمیدهند حتی یک مرکز غیرمجاز به فعالیت خطرناک خود ادامه دهد.
وی در ادامه با اشاره به اولویت محوری صیانت از حقوق شهروندان و حفظ جان بیماران، خاطرنشان کرد: مماشات و ارفاقی در حق سوداگرانی که با جان مردم بازی میکنند، قابل تصور نیست و دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این مسیر کوتاه نخواهد آمد.
معاون درمان دانشگاه در پایان از شهروندان عزیز خواست تا از هرگونه مراجعه به مراکز درمانی فاقد مجوز اکیداً خودداری کرده و پیش از دریافت هرگونه خدمات، نسبت به احراز پروانه معتبر مرکز و پزشک مربوطه اطمینان حاصل نمایند.
وی همچنین تأکید کرد: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت بهصورت شبانهروزی آماده دریافت گزارشها، شکایات و انتقادات هموطنان است و شهروندان میتوانند هرگونه موارد مشکوک را از این طریق به بازرسان حوزه درمان منعکس نمایند.
2(/New Folder/12/New Folder/New Folder/New Folder/New Folder/New Folder/7878877.jpg)
2(/New Folder/12/New Folder/New Folder/New Folder/New Folder/New Folder/ihgg.jpg)

