معرفی گروه و رشته رادیوتراپی:

این رشته از سال 1925 بعنوان یک راهکار درمانی با استفاده از دستگاه های مولد اشعه ایکس و با استفاده از مواد رادیو اکتیو بکار می رفت. از سال 1951 با ساخت دستگاههای کبالت ادامه یافت و از سال 1967 با ساخت شتابدهنده ها تحول پذیرفت. در حال حاضر با افزودن تجهیزات اختصاصی و بسیار مدرن، نرم افزارهای نقشه کشی طرح درمان و نرم افزارهایی که قابلیت اجرایی دستگاه ها را وسعت بخشیده اند، درمانهای سه بعدی یا تطبیقی(کانفرمال)، استریوتاکتیک و روش های تخصصی از این قبیل، تحول بنیانی در آن شده است. در ایران این رشته از سال 1345 توسط اساتید پرتودرمانی و متخصصین فیزیک پزشکی راه اندازی گردید. از سال 1365 رسما در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پرتودرمانی آغاز گردید. در این سال ها مباحث مربوط به روشهای تصویر برداری و درمانی از جمله رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی، (سونوگرافی، پزشکی هسته ای و پرتودرمانی) رادیوتراپی  در برنامه آموزشی رشته تکنولوژی پرتوشناسی قرار می گرفت که از سال 1382 با تاسیس رشته های پزشکی هسته ای و رادیوتراپی مباحث مربوط به این رشته ها از برنامه آموزشی رشته تکنولوژی پرتوشناسی جدا گردید و در نهایت از سال 1390 دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته در این رشته مورد پذیرش قرار می گیرند که در دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز از سال 1391 اولین دوره رشته تکنولوژی پرتوشناسی در مقطع کارشناسی پیوسته مورد پذیرش قرار گرفته است. مشخص نمودن اهداف ، رسالت و چشم انداز در راستای ارزشها و مسئولیت اجتماعی و با توجه به نیاز جامعه و براساس اسناد بالادستی موجب ارتقاء کمی و کیفی آموزش می شود. 



 اهداف گروه تکنولوژی پرتوشناسی به ترتیب اولویت به شرح ذیل می باشد:

تربیت فراگیرانی که تحت نظر متخصصین پرتودرمانی و فیزیست پرتودرمانی بتوانند:

الف. در درمان بیماران نیازمند به درمان با کیفیت مناسب و تحت شرایط بهینه موثر باشند.

ب. رعایت کامل اصول حفاظتی و مراقبت و حمایت جسمی و روانی از بیماران در طول روزهای درمانی را انجام دهند.

البته امور فوق برای هر بیمار بطور انفرادی متفاوت بوده و می بایست با آموزش روشهای اصولی و تعالیم کلیه مبانی فنون و علوم تخصصی پرتودرمانی و علوم وابسته،به تفضیل این توانایی ها را در فارغ التحصیلان این رشته ایجاد کرد.

ج. بازنگری دروس متناسب با استانداردها و مطالب روز علمی و نیازهای آموزشی جامعه و فراگیران و ارسال بازخورد به سیستم آموزشی و کشور

د. برگزاری دوره های آموزش مداوم بر اساس نیازسنجی و برگزاری کارگاه های علمی و عملی بمنظور تقویت دانش و عملکرد اساتید و پرسنل شاغل

ه. بازنگری و بارگذاری کوریکولوم تدوین شده توسط وزارت بهداشت و درمان

و. تامین هزینه ی سایت های معتبر علمی دنیا توسط دانشکده پیراپزشکی جهت اطلاع رسانی و ارتباط با مراکز علمی دنیا به منظور بهبود مهارت های آموزشی و بالینی اساتید

ز: ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و ارزشیابی اساتید و دانشجویان و تحول در محیط رادیوتراپی

ح: ارتقاء کیفی فرآیند یاددهی و یادگیری با تکیه بر روشهای ملی و بین المللی

ت: تقویت فعالیتهای پژوهشی یادگیرندگان با توجه به نیاز جامعه

ی: ارتقاء توانمندی دانش آموختگان رشته تکنولوژی پرتوشناسی در ابعاد علمی ، مهارتی و حرفه ای


















سامانه های دانشگاه