/Images/Upload/medu/45966_شیوه نامه مطالعات میان رشته ای.pdf

مقدمه

پیشرفتهای سریع روزافزون علوم، خصوصا علوم پزشکی و تغییر و تحولات مستمر در اقدامات پیشگیری تا ناتوانی بیمار، نیاز به بازنگری در اهداف غائی تعلیم و تربیت بخصوص آموزش پزشکی را به شدت مطرح ساخته است. آینده ایران نیازمند افرادی است که بتوانند بصورت خلاقانه و گروهی به حل مسائل کشور بپردازد. رسالت دانشگاههای علوم پزشکی برای شناسایی، هدایت و پرورش استعدادهای علمی دانشجویان بر کسی پوشیده نیست. به علاوه دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند؛ از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت را تولید کنند و از طرف دیگر، مدیران شایسته ای را برای رهبری نظام سلامت و همسوسازی حرکت ها و تصمیم گیری ها این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه نمایند. در واقع روش آموزش سنتی در دانشگاه ها در بیشتر مواقع مخلوطی از اطلاعات و مفاهیم را به دانشجویان ارائه می دهد، اما آنان را در تجزبه و تحلیل، الویت بندی و سازماندهی دانش نوظهور که لازمه تفکر انتقادی بوده و منجر به یادگیری موثر و با معنی خواهد گشت، به حال خود می گذارد.

یکی از روش های رفع این نقیضه طراحی مسابقه ای کشوری است که مهارت حل مساله بصورت تیمی جزء ارزشهای آن باشد. در مورد تاثیر المپیادهای علمی بر افزایش مهارتهای دانش آموزان شرکت کننده در آنها مطالعات مختلفی انجام شده است. مطالعه ای درهلند در مورد تاثیر المپیاد ریاضی در شکوفایی استعداد ریاضی دانش آموزان، نشان داد که المپیادیها در تحصیلات دانشگاهی خود موفق بوده اند و مقالات و کتابهایی در زمینه ریاضی چاپ کرده اند. المپیاد همچنین باعث افزایش افزایش اعتماد به نفس آنان شده بود و به انتخاب شغل آینده شان کمک کرده بود. این امرنشان می دهد که شرکت در مسابقات علمی می تواند به رشد فردی و حرفه ای فرد کمک کند.

ایده اولیه برگزاری این مسابقه علمی در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح گردید. از حدود سال 1385 اقدامات اولیه برای طراحی آن شروع شد و تاکنون جلسات متعدد هم اندیشی با حضور استادان، کارشناسان و دانشجویان حائر رتبه در المپیادهای دانش آموزی برگزار شده است. با توجه به تفاهم به وجود آمده در میان اکثردانشگاهها و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر لزوم تقویت قدرت تفکر و استدلال بین دانشجویان علوم پزشکی، بستر مناسبی برای برگزاری این المپیاد فراهم آمده است.

اهداف برگزاری المپیاد

شناسایی هدایت، رشد و شکوفایی و فراهم کردن زمیینه های بهرمندی از توان دانشجویان مستعد علوم پزشکی در اولویت های مهم نظام آموزشی علوم پزشکی یا نظام سلامت از طریق ارزیابی های چالشی و رقابتی برای فراهم کردن زمینه رشد کشور و حل مشکلات کلان کشور. اهداف مشخص زیر آن متصور است:

1-      تلاش در جهت جنبش نرک افزاری و رسیدن به چشم امداز 20ساله

2-      شناسایی افراد مستعد علمی

3-      ترغیب و تشویق افراد مستعد علمی

4-      جهت دهی به فعالیتهای علمی فوق برنامه

5-      ایجاد روحیه ونشاط علمی

6-      تبادل فرهنگی بین دانشگاهی

ارزشهای حاکم بر المپیاد

در المپیاد دانشجویی تیمها از رشته های مختلف علوم پزشکی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در جوی صمیمی و هیجان انگیز بصورت خلاقانه به حل مسائلی می پردازند که می تواند به پیشرفت نظام سلامت کشور و یا علوم پزشکی در جهان کمک کند، بنابراین ارزشهای زیر در طراحی و اجرای المپیاد حاکم خواهد بود:

1-توجه به تفکر خلاق و انتقادی

2-توجه به اهداف نظام سلامت

3- تشویق کار تیمی

4- تشویق فعالیتهای بین رشته ای

5- ایجاد یک محیط شاد رقابتی

7- قدرشناسی از عالمان و توجه به فرهنگ اسلامی


معرفی:

همه ساله از اواخر آبان ماه خبر ثبت نام المپیادهای علمی دانشجویی از طریق درج در کانال مفدای دانشگاه  و نصب پوستر و اطلاعیه در تمامی دانشکده ها و بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کردستان آغاز می گردد. ثبت نام دانشجویان در تاریخ های اعلام شده در دفتر استعدادهای درخشان صورت می گیرد، پس از ثبت نام چندین جلسه کلاس جهت آشنایی دانشجویان با حیطه های اتنخابی آن ها برگزار می گردد که تمام متقاضیان شرکت در المپیاد باید در این کلاس ها حضور یابند. با توجه به اینکه در سالهای اخیر المپیاد به صورت آمایشی(منطقه ای) برگزار شده است، مراحل انفرادی و گروهی در حوزه ای که وزارت بهداشت تعیین می کند انجام می گیرد. افراد متقاضی پس از ثبت توسط کارشناس در سامانه وزارت بهداشت در آزمون هماهنگ کشوری شرکت می نمایند و پس از آن منتخبین به مرحله بعدی راه می یابند.
 در هر حیطه 5 نفر جهت آزمون کشوری معرفی می شوند. این نفرات در آزمون انفرادی و گروهی شرکت می کنند.
با توجه به دستورالعمل وزرات بهداشت المیپادهای علمی دانشجویی در 7 حیطه زیر برگزار می شود:

1.استدلال بالینی
2.آموزش پزشکی
3.همگرایی علوم پایه و مرزهای دانش
4.مدیریت نظام سلامت
5.کارآفرینی و هوش مصنوعی
6.هنر و رسانه
7.اخلاق پزشکی

قابل ذکر است که :
منابع هر حیطه با توجه به موضوع انتخابی از طرف وزارت بهداشت هرساله تغییر می کند.


·         وب سایت دبیرخانه المپیادهای علمی دانشجویان علوم پزشکی وزارت


شرایط دانشجویان شرکت کننده در هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

شرایط شرکت کنندگان هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی – سال 1404

کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای دانشگاه ها/ دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور شاغل به تحصیل و یا دانش ‏آموختگانی که تا تاریخ برگزاری اولین آزمون از مجموعه آزمون‏های کشوری المپیاد( آزمون غربالگری) در هر دوره بیش از یک  نیمسال از فارغ التحصیلی آنها طبق تقویم آموزشی ابلاغی وزارت بهداشت نگذشته باشد، با دارا بودن یکی از شرایط و معیارهای ذیل می‏توانند در هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی شرکت نمایند.

-     دارابودن معدل کل 16 به بالا  برای دانشجویان مقطع کارشناسی
-     دارابودن معدل کل 15 به بالا  برای دانشجویان مقطع کارشناسی  ارشد
-     دارابودن معدل کل 14 به بالا  برای دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای  
-     دانشجویان دکتری تخصصی / تحصیلات تکمیلی در حیطه های هنر و رسانه، کارآفرینی و اخلاق
-     داشتن طرح یا اقدام نوآورانه در آموزش آکادمیک و یا آموزش به بیمار به تائید EDC دانشگاه
تبصره: طرح یا اقدام نوآورانه باید مرتبط با حیطه ای باشد که دانشجو قصد دارد در آن حیطه المپیاد شرکت نماید.

-     دانشجوی توانمند و خلاق  به تائید EDC دانشگاه
تبصره : برای شرکت در حیطه هنر و رسانه المپیاد این توانمندی و خلاقیت در حوزه های هنری نظیر نقاشی، نقاشی خط، داستان نویسی تصویری و ... باشد.

 - در حیطه های هنر و رسانه و کارآفرینی و اخلاق پزشکی علاوه بر دانشجویان فوق الذکر، دانشجویان دکتری تخصصی / تحصیلات تکمیلی و دستیاران (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) نیز می توانند شرکت کنند.

تبصره:

در حیطه هنر و رسانه، دانشجویان دکتری تخصصی / تحصیلات تکمیلی آموزش بهداشت حق شرکت ندارند.
در حیطه کارآفرینی، دانشجویان دکتری تخصصی/ تحصیلات تکمیلی فناوری اطلاعات سلامت حق شرکت ندارند.
در حیطه اخلاق پزشکی، دانشجویان دکتری تخصصی / تحصیلات تکمیلی اخلاق پزشکی حق شرکت ندارند.
 -   مسؤولیت انتخاب و معرفی دانشجویان شرکت کننده در همه حیطه ها بر عهده دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی معرفی کننده  می باشد و در صورت مغایرت با مقررات المپیاد، کمیته فنی موضوع را بررسی و تصمیم گیری می نماید و حکم این کمیته حتی پس از کسب مدال و رتبه نیز قابل اجرا می باشد.

- دانشجویان اتباع خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در حال گذراندن دوره های منتج به مدرک دانشگاهی می باشند، در صورت داشتن شرایط مذکور اجازه شرکت در آزمون المپیاد سال 1404 را خواهند داشت.

 - دانشجویی که مدال طلا را در مرحله انفرادی در هر حیطه کسب نماید، نمی تواند مجدداً در همان حیطه شرکت نماید.

- دانشجویی که مدال طلای گروهی را در حیطه های کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه یا هنر و سلامت کسب نموده باشد ، نمی تواند مجدداً در حیطه مذکور شرکت نماید

- شرکت در یک حیطه و کسب مدال طلا در آن منعی برای شرکت در سایر حیطه ها در دوره های بعدی المپیاد نمی باشد.

تبصره: دانشگاه ها موظفند تسهیلات ویژه برای دانشجویان دارای معلولیت یا شرایط جسمی خاص که در زمینه حیطه های مختلف المپیاد فعال  و کوشا هستند فراهم آورند.


مزایای کسب رتبه در المپیاد:


1-      عضویت نفرات اول تا سوم انفرادی و رتبه اول گروهی کشوری در دفتر استعداد درخشان

2-      استفاده منتخبین و مدال آوران کشوری از مزایا و تسهیلات ادامه تسهیل در مقطع بالاتر تحصیلی طبق آیین نامه های مربوطه

3-      در نظر گرفتن شرایطی ویژه برای سربازی آقایان

4-      بهرمندی منتخبین و مدال آوران کشوری از مزایا و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

5-      جوایز نقدی از سوی وزارت بهداشت

6-      تندیس و لوح تقدیر به امضای وزیر محترم بهداشت

7-      اعطای جایزه و لوح تقدیر از سوی دانشگاه محل نحصیل دانشجو

8-      امکان تحصیل همزمان  مدال آوران المپیاد کشوری در دو رشته طبق آیین نامه استعداد درخشان


پوستر المپیاد

پوستر هفدهمین المپیاد


شیوه نامه های المپیاد

شیوه نامه هفدهمین المپیاد:




منابع المپیاد

منابع هفدهمین المپیاد:



افتخارات:

   -مدال آوران چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه

  - مدال آوران سیزدهمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه 


همکاران واحد:

دبیر المپیاد :دکتر اقبال زندکریمی


ارتباط با ما:

پردیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان- دانشکده پزشکی- طبقه اول – edc راهرو سمت راست واحد دفتر استعدادهای درخشان

شماره تلفن: 33664645 داخلی 8290


سامانه های دانشگاه