معرفی  واحد:
بدون تردید آینده هر کشوری به شرط تداوم تلاشها و شکوفاتر کردن استعدادهای جوانان مبتکر و خلاق تضمین می شود .بدیهی است افرادی که دارای توان و استعداد بیشتری هستند، باید مورد توجه قرار گیرند و از نیروهای خلاق و سازنده آنان بهره برداری مناسب تر و شایسته تری صورت گیرد. یکی از چالش های فراروی چنین حرکتی، فراهم آوردن موقعیت هایی است که این استعدادها مجال رویش یابند و از این رو یکی از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر شناسایی و تربیت استعدادهای جوانان این مرز و بوم بوده است .در این راستا هدف عمده دفتر استعداهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی کردستان شناسایی، جذب و معرفی این دانشجویان، به منظور حمایت و هدایت آنان جهت شکوفایى توانایی ها و استعدادها و بروز نوآوری و ابداع و خلاقیت در آنان با فراهم ساختن امکانات مورد نیاز در زمینه های برنامه‌هاى آموزشى و پژوهشى و دادن تسهیلات رفاهی و علمی به آنان می باشد تا با اجرای سیاستهای حمایتی و هدایتی مصوب وزارت بهداشت و ارتقای آموزش علوم پزشکی دانشگاه موجبات پرورش استعدادهای درخشان را فراهم آورد.
-       پردیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان- دانشکده پزشکی- طبقه اول  edc راهرو سمت راست واحد دفتر استعدادهای درخشان
شماره تلفن: 33664645
دکتر اقبال زندکریمی   
مسئول دفتر استعداد های درخشان  و المپیاد دانشجویی و کمیته دانشجویی توسعه آموزش
 تلفن داخلی: 8290               
فریبا خالدی
کارشناس دفتر استعداد های درخشان  و المپیاد دانشجویی و کمیته دانشجویی توسعه آموزش
 تلفن داخلی: 8246               
مقدمه
پیشرفتهای سریع روزافزون علوم، خصوصا علوم پزشکی و تغییر و تحولات مستمر در اقدامات پیشگیری تا ناتوانی بیمار، نیاز به بازنگری در اهداف غائی تعلیم و تربیت بخصوص آموزش پزشکی را به شدت مطرح ساخته است. آینده ایران نیازمند افرادی است که بتوانند بصورت خلاقانه و گروهی به حل مسائل کشور بپردازد. رسالت دانشگاههای علوم پزشکی برای شناسایی، هدایت و پرورش استعدادهای علمی دانشجویان بر کسی پوشیده نیست. به علاوه دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند؛ از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت را تولید کنند و از طرف دیگر، مدیران شایسته ای را برای رهبری نظام سلامت و همسوسازی حرکت ها و تصمیم گیری ها این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه نمایند. در واقع روش آموزش سنتی در دانشگاه ها در بیشتر مواقع مخلوطی از اطلاعات و مفاهیم را به دانشجویان ارائه می دهد، اما آنان را در تجزبه و تحلیل، الویت بندی و سازماندهی دانش نوظهور که لازمه تفکر انتقادی بوده و منجر به یادگیری موثر و با معنی خواهد گشت، به حال خود می گذارد.
یکی از روش های رفع این نقیضه طراحی مسابقه ای کشوری است که مهارت حل مساله بصورت تیمی جزء ارزشهای آن باشد. در مورد تاثیر المپیادهای علمی بر افزایش مهارتهای دانش آموزان شرکت کننده در آنها مطالعات مختلفی انجام شده است. مطالعه ای درهلند در مورد تاثیر المپیاد ریاضی در شکوفایی استعداد ریاضی دانش آموزان، نشان داد که المپیادیها در تحصیلات دانشگاهی خود موفق بوده اند و مقالات و کتابهایی در زمینه ریاضی چاپ کرده اند. المپیاد همچنین باعث افزایش افزایش اعتماد به نفس آنان شده بود و به انتخاب شغل آینده شان کمک کرده بود. این امرنشان می دهد که شرکت در مسابقات علمی می تواند به رشد فردی و حرفه ای فرد کمک کند.
ایده اولیه برگزاری این مسابقه علمی در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح گردید. از حدود سال 1385 اقدامات اولیه برای طراحی آن شروع شد و تاکنون جلسات متعدد هم اندیشی با حضور استادان، کارشناسان و دانشجویان حائر رتبه در المپیادهای دانش آموزی برگزار شده است. با توجه به تفاهم به وجود آمده در میان اکثردانشگاهها و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر لزوم تقویت قدرت تفکر و استدلال بین دانشجویان علوم پزشکی، بستر مناسبی برای برگزاری این المپیاد فراهم آمده است.
اهداف برگزاری المپیاد:
شناسایی هدایت، رشد و شکوفایی و فراهم کردن زمیینه های بهرمندی از توان دانشجویان مستعد علوم پزشکی در اولویت های مهم نظام آموزشی علوم پزشکی یا نظام سلامت از طریق ارزیابی های چالشی و رقابتی برای فراهم کردن زمینه رشد کشور و حل مشکلات کلان کشور. اهداف مشخص زیر آن متصور است:
1-      تلاش در جهت جنبش نرک افزاری و رسیدن به چشم امداز 20ساله
2-      شناسایی افراد مستعد علمی
3-      ترغیب و تشویق افراد مستعد علمی
4-      جهت دهی به فعالیتهای علمی فوق برنامه
5-      ایجاد روحیه ونشاط علمی
6-      تبادل فرهنگی بین دانشگاهی
ارزشهای حاکم بر المپیاد:
در المپیاد دانشجویی تیمها از رشته های مختلف علوم پزشکی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در جوی صمیمی و هیجان انگیز بصورت خلاقانه به حل مسائلی می پردازند که می تواند به پیشرفت نظام سلامت کشور و یا علوم پزشکی در جهان کمک کند، بنابراین ارزشهای زیر در طراحی و اجرای المپیاد حاکم خواهد بود:
1-توجه به تفکر خلاق و انتقادی
2-توجه به اهداف نظام سلامت
3- تشویق کار تیمی
4- تشویق فعالیتهای بین رشته ای
5- ایجاد یک محیط شاد رقابتی
7- قدرشناسی از عالمان و توجه به فرهنگ اسلامی
معرفی:
همه ساله از اواخر آبان ماه خبر ثبت نام المپیادهای علمی دانشجویی از طریق درج در کانال مفدای دانشگاه  و نصب پوستر و اطلاعیه در تمامی دانشکده ها و بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کردستان آغاز می گردد. ثبت نام دانشجویان در تاریخ های اعلام شده در دفتر استعدادهای درخشان صورت می گیرد، پس از ثبت نام چندین جلسه کلاس جهت آشنایی دانشجویان با حیطه های اتنخابی آن ها برگزار می گردد که تمام متقاضیان شرکت در المپیاد باید در این کلاس ها حضور یابند. با توجه به اینکه در سالهای اخیر المپیاد به صورت آمایشی(منطقه ای) برگزار شده است، مراحل انفرادی و گروهی در حوزه ای که وزارت بهداشت تعیین می کند انجام می گیرد. افراد متقاضی پس از ثبت توسط کارشناس در سامانه وزارت بهداشت در آزمون هماهنگ کشوری شرکت می نمایند و پس از آن منتخبین به مرحله بعدی راه می یابند.
 در هر حیطه 5 نفر جهت آزمون کشوری معرفی می شوند. این نفرات در آزمون انفرادی و گروهی شرکت می کنند.
با توجه به دستورالعمل وزرات بهداشت المیپادهای علمی دانشجویی در 7 حیطه زیر برگزار می شود:
1.استدلال بالینی
2.آموزش پزشکی
3.همگرایی علوم پایه و مرزهای دانش
4.مدیریت نظام سلامت
5.کارآفرینی و هوش مصنوعی
6.هنر و رسانه
7.اخلاق پزشکی
قابل ذکر است که :
منابع هر حیطه با توجه به موضوع انتخابی از طرف وزارت بهداشت هرساله تغییر می کند.



 
سامانه های دانشگاه